المهندس و الدكتورة - الحلقة الثانية


اولا شكرا على تعليقاتكم الايجابية عالحلقة الاولى
متعرفوش ادتنا طاقة ايجابية ازاى
 لقراءة الحلقة الاولى اضغط هنا
.
فى الجانب الاخر من العالم نجد رحاب تتحدث مع والدتها
.

- رحاب اغسلى المواعين قبل ما اجى من الشغل عشان

محتاجاهم ماشى

= ماشى يا ماما ماشى اوامر تانى ؟

- لا لحد هنا و كفاية عليكى يلا سلام
.

القت رحاب بتليفونها على الكنبة واهملت تعليمات والدتها
وضغطت على زر الكمبيوتر وجلست امامه محدثة نفسها
( يا ترى صحيت يا بيه ولا لسه )
.
اكتمل تحميل الكمبيوتر وسجلت دخولها الى الفيس بوك
( وكمان نايم لحد دلوقتى ونشط منذ 10 ساعات ماشى يا امجد حسابنا لما تصحى)
.
*amgad m.elwakeel* active now
هيييييه اهو فتح 
.
لم تكمل رحاب كلمتها حتى شعرت بضيق شديد فى التنفس 
مع سعال قوى حتى كاد حلقها ان ينفجر
و بسرعة ارسلت الى امجد
.
= أمجد الحقنى بسرعه
واسندت راسها على لوحة مفاتيح الكمبيوتر ولا يزال ضيق النفس يطاردها
ثم نظرت الى شاشة الكمبيوتر فوجدت رسائله
- ايه يا رحاب ف ايه
- رحااااااااب
- انتى نمتى ولا ايه ؟
.
وللاسف كان يظهر لأمجد و كأنها تقرأ رسائله بدون رد
.
لم تدرى ماذا تكتب له فكتبت
= انا بمووووووووووت
.

ثم سقطت ع ركبتيها تزحف نحو الدولاب
لتمسك بالبخاخة الخاصة بها لعلاج الربو وتفرغه فى فمها باكمله
ثم استلقت ع الارض تستقلط انفاسها
وشعرت بدوار كبير فى راسها ..
.
ظلت رحاب على هذه الحالة قرابة الخمس دقائق
حتى سمعت هاتفها يرن من على الكنبة 
ذهبت اليه و قد بدأت تسترد جزء من انفاسها
وامسكت الهاتف وردت على أمجد
.
- الو ايوة يا امجد مش قادرة اتكلم

= مالك يا رحاب .؟
انتى كويسه ؟

- انا بقيت الحمد لله احسن
معلش خضيتك عليا انا اسفة
بس المرادى الكحة جاتلى صعبة اوى معرفش فى ايه انا لازم اكشف تانى

= اخدتى طيب البخاخه ودلوقتى عامله ايه مش احسن

- كوح اه الحمد لله احسن بص اقفل انا بقيت كويسة
دقيقتين اخد نفسى واكلمك على الفيس

ثم اغلقت الخط
.
كان امجد تلك اللحظة ف الشارع متجها لبيتها ويتصل بها تليفونيا
لم يكن يدرى ماذا يفعل حتى لو وصل الى بيتها فلم يكن يستطع الصعود
الى بيتها من الاساس و لكنه كان كالمجنون عندما شعر بانها فى خطر
و لم يدرى كيف يتصرف
ف عندما تصل اليك رسالة من حببيبك
انه يموت فلن تفكر طويلا ماذا تفعل كل ما يهمك فقط ان تراه وتطمئن عليه
 فلما حدثها وطمأنته واخبرته انها ستحدثه على الفيس
قرر الرجوع لمنزله بسرعة
.
دخل امجد الى منزله فوجد شاشة الكمبيوتر قد اطفأت حسب نظام توفير الطاقه
عبث باحدى ازرار الكيبورد فتوهجت الشاشة مرة اخرى
فوجد رسالة من رحاب  مكتوب فيها

= فيك

قرأ السطرين مع بعضهما

= انا بموووووووووووووت
= فيك
.
ابتسم امجد وابتلع ريقه واحضر كوبا من الماء شربه كاملا 
فما حدث كان كابوسا له
.
- انتى بقيتى كويسة دلوقتى

  = اه الحمد لله احسن بكتير
اتاخرت ليه ف الرد ع الفيس كده ؟

- انا وانا بكلمك كنت ف الشارع جاي لبيتكم اصلا

= نعم ؟ يخربيتك وهتعمل كده ازاى دى ماما تقتلنى ؟

- يعنى واحدة بتقولى انا بموووووت ومردتش تانى عاوزانى اعمل ايه ؟

- معلش يا امجد قلقتك عليا
بس المرادى كانت صعبة شويه بجد يمكن
عشان دخلت محل عطور امبارح ف اثرت معايا

= حصل خيريا بت خلاص المهم انك كويسة

- النهاردة يوم مش عادى ع فكرة


= مش عادى ليه بقى ده يوم زفت ع دماغى ودماغك عشان هنبدا الدروس

- مهو عشان كده عاوزين نتفق شوية اتفاقات كده

= اتفاقات ايه يا بتاعة الاحياء؟

- اولا ان دى سنة صعبة ف حياتنا انا وانت وكلنا عارفين كده
ولازم نساند بعض ونساعد بعض فيها لانى مش هقدر اجيب
صيدلة من غيرك وانت الله اعلم ممكن تستغنى عنى وتجيب
هندسة من غيرى ولا لآ فا انا جاية اسألك هتقدر ولا لآ.؟
*ايموشن يشعر بالغضب *

= يا بت هو انا فتحت بوئى لا مقدرش طبعا يا ست الدكتورة
واتكلمى كويس بقى هتعملى دكتورة على ميجو ؟

- وانت ابتديت تطلعلى بشنب ف الشات زى المقاولين

= ههه طبعا مهندس وعلوضعى

- المهم بقى يا عم المهندس بص بقى مش هنتكلم غير كل خميس بس
ف الاجازه بتاعة الاسبوع عشان انت تركز وتذاكر وانا كمان
مش هغششك واجب الدروس زى الاول ولا انت كمان
الحاجه الصعبه نقولها لبعض ونعمل مذكرات تلخيص لبعض فى 
المواد المشتركة بينا و هم الحمد لله مش كتير
و نبقى سوا ع طول وبالذات السنة دى عشان نعدى منها ع خير
ماشى يا بشمندس؟
.
قرأ خالد (بشمهندس) واحس بجمال الكلمه وسحرها عليه
 (مكانش يعرف ان المهندسين مش بيكرهوا اد الكلمة دى)

= كلامك مظبوط يا حاجة ممكن تقفلى بقى عشان نصاية تانى ونازل اول حصة كيميا وربنا يسترها علينا وعليكى

- اشطا يا حاج ماشى روح

لم يكن امجد و رحاب يحبون الدلع (المحن) فى علاقتهم فلم تجدهم يقولولن كثيرا
( يا حبيبى - يا روحى - خلى بالك من نفسك و انت نايم (اللى هو اتقلب بالراحة يعنى) )
يلا ما علينا النوع ده بقى نادر اليومين دول فى الحب
.
اغلق امجد الكمبيوتر واحضر افطاره
ثم استعد وارتدى ملابسه ليذهب الى اول حصة
فى تاريخ الثانوية العامة له
.
كانت حصة كيمياء وامجد يعشق الكيمياء بطبيعته
ليس لحبه بها وانما لسهولة تلك المادة عن غيرها كالفيزياء
.
اغلق أمجد باب منزله وذهب الى الدرس..
.
نسيب عم امجد ياخد الحصة بتاعته ونرجع للست رحاب رحاب محمد الشرنوبى والدها محمد الشرنوبى *برضه*
الموظف بمصلحة الضرائب وامها حنان احمد مدرسة علوم
باحدى
 المدراس الابتدائية 
.
كانت رحاب تحب والدها وامها ولكن لم تكن تحب تحكماتهم فيها
كأى والدين مصريين يرون ان ما يقولونه هو الصواب دوما
وانهم على دراية بمصلحتك دائما اكثر منك
.
وان ام كلثوم وعبد الحليم وفريد الاطرش هم
الزمن الجميل و ما تسمعونه الان جيل هابط ليس له معنى
( ماخدوش بالهم ان فيه حمزه نمرة وكايروكى وناس زى كده )
.
ولحسن حظ رحاب انها حابة تدخل صيدلة لوحدها عشان لو كانت
قالت عاوزه ادبى او رياضه كانوا اكيد هيجبروها على علمى علوم والجو ده برضه
 .......

فى عمارة فى احدى الشوارع الداخلية تتكون من 4 طوابق
خرج سيل طلاب من الدور الارضى يتبادولون الاحاديث
وكل يبدى رأيه فى شرح المدرس

.
- شرحه حلو جدا يجدع
- كلامه سريع مبفهموش
- المهم ميكونش بيمتحن كل حصه يعم
- الواجب بتاعه كتير اوى ده هيقرفنا
- لا انا هسيبه واجرب الاستاذ الخازوق ف الكيميا
.
آراء متباينه تسمعها وانت خارج من اول حصة كيمياء لك
- ها يا رجالة ايه رايكم ف شرح المدرس ده
= علوضعه
= عاش
= فشيخ بس يارب يفضل كده ع طول

كان هؤلاء هم امجد واصدقاءه الثلاث المقربين ( نبيل  و علاء و راغب )
.
قال نبيل : فككوا بقى من الهرى ده يلا ساعتين بيس 13
هلعبك بكرستيانو وهدوخكم
.
رد علاء : قشطه وانا هلعب بفرقة بس خليها مفاجأة و الدكر يكسبنى

قال امجد : طيب يلا يا رجااااااالة *بصوت قرمط*

وصل الاربعة الى البلايستيشن و المفاجأة ان الاربعة يلعبون ب "ريال مدريد"
(ارمى ثروا ل رونالدو و خلى الباقى عليه)
.
قال راغب : هو ده اللى هتلعب بفرقه مش هتقولنا عليها يا علاء

رد علاء : الريال مدريد بتكسب يا جدع

انهى الاربعة لعبهم وحاسبوا ومشيوا و علاء هو اللى كسب كالعادة

.
مشى علاء مع امجد امام راغب ونبيل وقال له

سنه سودة علينا دى عارف انا
.
رد امجد : يعم ربنا يكرمنا ان شاء الله
انا المشكلة معايا ابويا خانقنى ف البيت
وهيفضل ذاكر كل شوية وقرف بقى

- م تذاكر يعم الحاج هاهاهاها

= ياد مش نقصاك انت و استظرافك والمشكله كمان
انه هيرخم عليا ف حوار الفلوس يعم
عارف ابويا انا بيبدا سخن كده وبعد اول شهر
لو لقينى قاعد ع الكمبيوتر مثلا يقولى مش هصرف عليك
ومحروم م المصروف والدروس الاسبوع ده

- دروس ازاى اللى تتحرم منها يعم انت عبيط دى 3 ثانوى؟

= معملهاش معايا يعنى قبل كده ف 2 وفى 1 ثانوى .
وكنت اخليكم تشرحولى وكده

- ايوة حصل بس دى 3 يعم
طيب منا عندى الحل ليك ومش هخليك تحتاج لفلوس ابوك ؟

= انسى يا علاء حوارك ده بيجيب فلوس كتير اه
وباين عليك النعمة ماشى بس لو اتقفشت ف يوم
مستقبلك هيضيع

- بشوقك بكره تجيلى وتقولى شغلنى معاك
شغلانتنا زى الفل والحياة فيها زبادى ف الخلاط
واقفل ع السيره عشان نبيل وراغب جايين ورانا اهم

= ماشى يا علاء بس مهما حصل مش هعمل كده انا

رد علاء متمتما الى نفسه بصوت يسمعه امجد
400 ف الاسبوع مش وحشين والله

رد امجد : هاه ؟؟ 400 فى اسبوع ؟

======================
هنستنى ارائكم كالعادة تشرفنا سواء ايجابية او سلبية  فى التعليقات تحت و عالصفحة .. متعرفوش الطاقة الايجابية اللى خدناها امبارح من كلامكم
.
لقراءة الحلقة الاولى 
اضغط هنا
.

ليست هناك تعليقات