المهندس و الدكتورة - الحلقة الخامسة



كانت تصرخ فى الميوزك بلاير
( never mind i`ll find someone like you)

هنا اوقفت رحاب الاغنية وتحدثت الى نفسها
بصوت تسمعه
(ماشى يا امجد اتصل بيك تكنسل
وبعدين تقفل الموبايل خالص خلاص كده جابت النهاية)

انا كده كده مكنتش هكلمك تانى لاننا فى شهر 5 وخلاص
هفضى لنفسى بقى واراجع وانت بقى ربنا
معاك .

طلبت رحاب صديقتها على الهاتف تحدثها عما فعل امجد معها
وكعادة البنات اللى مش بتجيبها لبر سخنتها صديقتها ضد امجد
زياده وزادت الطين بلة وانه مش مهتم بيها وانه شافله واحده غيرها
وكلام البنات اللى مش بيخلص ده
اغلقت معها رحاب وهى تستشيط غضبا وقالت
"وانا مالى بيه م يولع ف داهية انا ليا نفسى دلوقتى
اذاكر وانجح وادخل كليتى وعلى رأى
adele 
 "( never mind i`ll find someone like you )
وضغطت على زر استئناف الاغنية وعيناها تدمعان .

************

( بطاقتك يبنى )
كانت تلك كلمات ظابط المرور

- انا لسه فى اولى ثانوى يا باشا.

= امممم ومالك واقف هنا بتعمل ايه وبتتلفت كتير ليه كده ؟

- لا اصلى مستنى واحد صاحبى هنروح الدرس سوا .

= اممممم طيب ورينى شنطتك دى فيها ايه ؟

هنا تلجلج امجد فى الكلام وتظاهر بانه يخلع الشنطه ولكنه فى لمح
البصر كان يجرى فى وسط الشارع من الظابط الذى بدوره
جرى ورائه ومد فى جريه حتى كاد يلحقه وامسكه من الشنطة
التى على ظهره فخلعها امجد فى خفة ليمكسها ظابط المرور ويقع
على الارض كرد الفعل لامساكه بوزن خفيف واكمل امجد جريه
ولم يتوقف الا بعد ان غاب عن الانظار .

**********

فى التحقيق عن واقعة تسمم المجرم عبده اللى اتمسك بحشيش
فى الشارع قام المحققون باخذ اقوال الشاويش وكيف
وصل الاكل للمسجون بالداخل فأقر الشاويش بانه من ادخل له الاكل وانه جاءه شخص اسمه محمد
واعطاه الاكل وقال انه اخوه وهو
صدقه ولم يتبين حتى من بطاقته .
( علبتين السجاير يعملوا اكتر من كده )
وعند استدعاء محمد الاخ الاكبر لعبده رحمه الله
ومواجهة الشاويش به اقر الشاويش انه ليس الشخص الذى اتاه
ليله امس بالطعام وقد تم صرف المدعو محمد لبرائته من المنسوب
اليه وتحويل الشاويش الى التحقيق ومن الظاهر انه سيلاقى عقوبه
قاسيه جدا .

***************

يلهث من كثره الجرى فى الشارع عندما احس بالامان وقف
يعطى قبله الحياة لانفاسه المتهالكة اقترب من احد الكولديرات
وشرب كوبين من الماء المثلج واشترى
باكو مناديل ليمسح عرقه الذى تصبب
تبا ماذا يفعل الان ؟
تم تحريز بضاعة المعلم التى تضاهى ال 10 الاف جنيه
ايذهب لوالده ويخبره بكل شئ ؟

لا والده سيفتح عليه وابلا من من التانيب
والزعيق والسب والشتم وامساك قلبه ال
fake  واااااااااااه قلبى
ابنى بيتاجر ف الحشيش يا خساره تربيتى فيك
ولن يحل ولن يربط شيئا .


ايذهب للمعلم ويخبره بانه فقد بضاعته ؟

ولكنه لو ذهب الى هناك لن يخرج حيا من هناك .

ايذهب الى الشرطة ويسلم نفسه ويحكى لهم كل الحكاية
ويطلع شاهد ملك ويبلغ عن المعلم ؟

رأى امجد ان تلك الفكره فكره سديدة او انها ليست سديدة
ولكنه لا يمتلك حلا اخر .

ولكن قبل ان يهم بالتحرك جائه الحل الاخر على الهاتف
رن هاتفه برقم مجهول تردد فى الرد ؟

رد على الهاتف ولم يتحدث بل انتظر ان يتحدث المتصل به

( الو الحقنى يا امجد )

هذا الصوت مميز جدا بالنسبة له وعندما سمعه
خفق قلبه خفقانا كبيرا لقد اشتاق اليها
اشتاق الى سماع صوتها ولكنه لم يشتاق الى صوتها
وهى فى خطر وهى عند المعلم !!

= رحاب ؟ انتى كويسه ؟

لم يكن امجد يحتاج الى ان يسالها انتى فين
لانه بالطبع يعرف اجابة ذلك السؤال جيدا .؟

اختطف المعلم الهاتف من اذن رحاب
وحدثه تعالى يا امجد متقلقش انا مش هبعتها لفوووووق دلوقتى
انا عاوز اكلمك بس ومتقلقش على حبيبة القلب فى الحفظ والصون .

***********

جلس امجد على جانب الطريق يبكى دون ان يلحظه احد
ثم اخرج هاتفه وتحدث الى علاء واتفقا على مكان للمقابله بعد ساعة.

***********
غرفه مظلمة يتسلل اليها النور من فتحات ف الشباك المغلق
والغير قابل للفتح من الداخل
تهوية رديئه داخل تلك الغرفه رائحة نتنة
تشبه رائحة ( الفيران الميتة ) كما تقولها
امى وامك
تجلس ودموعها على خدها تبكى بدون صوت
يدمع قلبها قبل عينيها كيف لامجد ان يتحول الى ذلك الوحش
يتاجر فى المخدرات والحشيش كيف يكون مقدرا له كل ذلك
بعد ان كان مجتهدا فى دروسه وكان مقدرا له ان يكون مهندسا
كبيرا ومتفوقا فجأه تحول الى ديلر يوزع الحشيش على التجار الاصغر منها ويتعامل مع معلم اقل شئ يقال عليه
ان الجهل اكثر علما  منه
لا يعرف شيئا الا ان يكوش على نقود ويبنى منها اهراما ومسلات
دون الاخذ فى الاعتبار حياة الشباب الذين تضيع حياتهم هباء.
وزاد كرهها لامجد ولكنها تحس انها تحبه ايضا شعور متناقض
بداخلها ولكن ذلك لا يهمها الان ما يهم ان تخرج من ذلك المكان
النتن وترجع لبيتها وليولع امجد والمعلم وعلاء صديقه
والحشاشين فى كل مكان

كل ما يهمها هو مستقبلها الذى من الممكن ان يضيع
بسبب امجد تلعن امجد وتحبه فى نفس الوقت
دخل عليها رجل قوى البنية ومعه صينية بها
طعام وقدمه لها وقال لها
( المعلم بيقولك كلى عشان لما حبيبك يجى ميقولش مقصرين معاكى)

نظرت له نظره حزينة ومليئة ( بالقرف )

***********
بعد ساعة تقابل علاء وامجد فبادر علاء بالحديث

= ايه اللى انت عملته ده يا مجنون ؟

- انت عرفت منين والمعلم عرف منين برضه ده انا
يدوب جريت ووقفت مكملتش نص ساعه لقيته اتصل ؟

= مهو انا كنت عنده هناك يا فالح وهو اى حد بيبعته يقضى
مصلحة لازم بيبقى متراقب افرض انت خدت المصلحة لنفسك
وخلعت يبقى لبس الخازوق مثلا .؟

- طيب وهو عرف رحاب ازاى وعرف طريقها منين ؟
وعرف منين انى بحبها ؟

= سكت علاء قليلا وقال
( منى انا ) .

متزعلش منى يا صاحبى والله كان هيدبحنى هناك
لو مقلتلوش بس انا قولتله عشان انفد وجاى برضه افكر معاك
هنا ومش هسيبك غير اما نرجعها باذن الله .

نظر له امجد نظره غضب شديدة لم ينظرها له من قبل
ولكمه لكمه قويه فى وجهه تعبيرا عن غضبه
ثم تذكر علاء ما رآه وما سمعه عند المعلم وانه
يرسل الناس الى فوق على حسب كلامه فعذر علاء
واعتذر له عن اللكمه واخبره ان اذا حدث لرحاب مكروه
فلن يسامحه ولن يسامح نفسه ابدا لانها بريئه من طيشهم .

= انا اسف يا صاحبى مش وقته دلوقتى
المهم نفكر هنعمل ايه ؟

- هنعمل ايه يعنى هو كلمنى  وعايزنى انا هروحله
واخليه يسيب رحاب . خلصت كده

= لا انت هتروحله بس مش هيسيب رحاب هيديك كلمتين ملهمش
عازه ويقطمك وبعدين يطلعلك ويقولك اطلع اتصرفلى فى فلوس
عشان رحاب من الموت وقدامك مثلا اسبوع والجو ده .

- طيب بص انا عندى فكره .....

**********

مرت ساعة اخرى ووالد رحاب ووالدتها قلقين عليها
انها لم تعتاد التاخير هكذا هاتفها مغلق وامها قلقة جدا
ووالدها لا يدرى ماذا يفعل ولا يصح الابلاغ عن اختفاء احدهم
الا بعد مرور 24 ساعة على غيابه
ثم ماذا بعد ماذا يفعلان حاولا الاتصال بصديقاتها
لكن كلهم يؤكدون انها تركتهم وغادرت لمنزلها بعد الحصة وانها
ليست مع احدهم .
ايقن الوالدان ان ابنتهم قد خطفت او حل بها مكروه
جن جنون الاب ونزل الى المستشفيات يبحث عنها
ثم الى قسم الشرطة الذين افادوه بما كان يعرف من قبل
لا يصح الابلاغ عن اختفاء احدهم الا بعد مرور 24
ساعه على غيابه
رجع خائب الامل ولا يدرى ماذا يفعل .

********

وصل الى ورشة المعلم او اذا تحرينا الدقة
سلسة ورش المعلم ( اذا صح ان نطلق على
محلات المعلم المتراصه بجانب بعضها
كالسلسة التى ترتبط ببعضها البعض)

كانت الورشة مفتوحه ويعمل كل من صبيان المعلم
فى سياره مفتوحة امامه ويعبث بها ويغير لها زيت
فيجد ان الزيت لا يفلح فيغيرلها سمن وهكذا

اخرج هاتفه من جيبه وبجواره صديقه علاء
واتصل بالرقم الذى حدثه منه المعلم
دقيقه وخرج احد رجالة المعلم واشار له بان دخل
سمى الله وعبث بهاتفه وامسكه فى يده ودخل وراء الرجل
وكالعادة تم تغمية عينيه كى لا يعرف الطريق وتم رفعه على
كتف احدهم وهو ممسكا هاتفه فى يده ويده الاخرى فى جيبه
لا يخرجها وبجواره علاء على احد اكتاف الرجال ايضا مغمى
العينين حتى وصلا للمعلم اسفل عن طريق ذلك الطريق الغامض
رفعت الغمامة عن اعينهما ليجدا المعلم على كرسيه قابع
وتجلس تحت ارجله رحاب مقيدة وحزينه

= رحاب انتى كويسه حد جه جمبك ؟

( يعم البت بتاعتك زى الفل احنا بتوع حشيش ومخدرات اه
لكن منجيش على اعراض الناس )

= وليه تعمل كده يا معلم مش حرام  عليك تضيع متسقبلى
ومستقبل البت الغلبانه اللى ملهاش ذنب باللى عملته  انا .

( هاهاهاهاها لما العاهره تتكلم عن الشرف يا امجد صح
يابنى ده انت كنت بتوصلى حشيش انت محسسنى انى جايب
من الجامع كنت بتركعها . وبعدين انا ميهمنيش الهبل ده كله
انت ضيعتلى طلبية حشيش ثمنها 10 الاف جنيه لمؤاخذه عشان عيل طرى
وخفت من ظابط المرور يا عيل انا عاوزها او عاوز تمنهم
تجيب تمنهم تاخد حبيبتك وتنقذ حبيبتك ونفسك من شغلانتى التالته
اللى بحبها اكتر من الاتنين الاولانين وهى انى هقتلكم انتو الاتنين
زى ما عبده الله يرحمه قابل ربه على ايدى )

صمت المعلم واحس بلذه الانتصار التى سرعان ما ذهبت عندما
سمع من امجد ضحكات غريبه توحى بعدم الاهتمام

= هاهاهاهاهاهاها وانت يا اهبل فاكرنى هجيبلك 10 الاف جنيه
ازاى يعنى ولا هجبلك الحشيش بتاعك من الحكومة ازاى ؟
واحب اقولك  انى مش هعمل حاجه من دى بل انى هخليك
بعد دقيقة من دلوقتى تطلب منى انى امشى واخد حبيبتى واسيبك فى حالك ولا اكن حاجة حصلت اصلا

ضحك المعلم وكأنه لاول مره يضحك فى حياته
( ازاى يا روح امك انت فاكر نفسك سوبر مان يلا
ده انا امحيك انت والبت بتاعتك وصاحبك اللى ملوش عازه
ده فى ثانيه واخفيكم ولا حد يعرفلكم طريق جره )

ونظر الى رجاله الذين يضحكون مثله وباستطاعتهم هرس
امجد وعلاء ورحاب فى طرفة عين .

ضحك أمجد نفس الضحكه السابقه
ليستفز المعلم اكثر ولم يتحدث
واخرج يده التى كانت موضوعة فى جيبه منذ دخل الى الورشه
(سلسلة الدكاكين)

اخرج امجد يده من جيبه وفؤجئ جميع الواقفين
بما يمسكه امجد فى يده
لقد كان يمسك ...........

*********
.

ليست هناك تعليقات